Bij Porsche houden ze wel van spielerei. Niet voor niets is er naast de 911 nog een Cayman, waarmee je stiekem nog beter kunt sturen. Voor wie in zijn dromen misschien toch liever een 911 heeft, is er nu de Cayman GT4.
911-motor
Wat heeft een 911 met een Cayman GT4 van doen? Porsche heeft om te beginnen de 3.8 liter zescilinder boxermotor van de 911 Carrera S in de GT4 gestopt. Met 385 pk op een gewicht van ongeveer 1300 kilo ben je meteen een van de snelste op de weg: 0-100 in 4.4 seconden. Om deze sprinttijd te halen en de topsnelheid van 295 km/u aan te tikken zul je zelf aan de bak moeten want Porsche levert de Cayman GT4 met een handbak. En dat is geen straf, een feestje zelfs. Maak je geen zorgen dat je hortend en stotend door de stad de blits maakt, wat dat betreft is deze gele wildebras heel goed opgeleid.
Ho!
Met 911-kracht onder de kap (of liever, onder het dak) en de motor in het midden maakt Porsche het gele plaatje compleet met remmerij van de Porsche 911 GT3. Onze demo had keramische remschijven, die nog harder bijten en het echte werk aan kunnen. Ook diverse onderstelcomponenten zijn van die supersnelle 911 geleend. Al met al is de Cayman GT4 klaargestoomd voor het serieuze werk op het circuit, maar ook goed bruikbaar op het gewone asfalt naar je werk. Al trek je gegarandeerd heel veel bekijks, want tussen de grijze muizen op de weg – en de gele Fiatjes Cinquecento – is een Cayman GT4 met flinke spoiler natuurlijk niet te missen.
Verslavend
Grote kans dat je ook continu goed te horen bent, want of je nou wel of niet de kleppen in de sportuitlaat activeert of niet, de sound van de zescilinder gaat aan niemands neus voorbij. En die is zo verslavend! Jezelf inhouden is niet mogelijk. Denk je net bij 4000 toeren op te willen schakelen – het kan niet altijd feest zijn – en dan voel je dat de boxer er pas echt aan begint te sleuren. Okee, even doortrekken dan. Bij 6000 toeren is het feest nog lang niet over en doet de techniek er nog een schepje bovenop.
Porsche Advanced Driver Training
Tuurlijk, sprintjes trekken en brullen blijft leuk, maar de echte kracht van de GT4 komt tot uiting in de bochten. Zijn geweldig mooie gewichtsverdeling en precieze besturing maakt elk landweggetje er eentje om met twee handen beet te pakken. In deel 2 van de GT4-test vertellen we je hoe je de Cayman het beste kunt temmen. Porsche liet ons namelijk pas zakken in de koolstofvezel kuipstoeltjes na een Porsche Advanced Driver Training in de gele rakker. En daar krijg je geen spijt van, als je 126.000 euro voor rijplezier hebt stukgeslagen.