Je hebt een Linkedin profiel, een Facebookpagina, je schrijft een blog, je hebt je CV online staan. Waarom zou je dan nog een ouderwets visitekaartje maken? Simpel gezegd: omdat je ook mensen offline ontmoet. Als je contact hebt gelegd met mensen bij een borrel, een netwerkevenement of gewoon op straat wil je graag dat zij jou herinneren. Met behulp van een visitekaartje weten mensen hoe ze jouw naam spellen en geef je hen een eerste indruk over het bedrijf. Wanneer deze indruk positief is zullen de potentiële klanten je online kunnen vinden.
In dit artikel zullen een aantal tips worden gegeven voor de creatie van een professioneel visitekaartje aan de hand van de drie c’s: Clean, Creatief en Consistent.
Clean
Met clean wordt in dit stuk bedoeld dat het visitekaartje simpel en praktisch is. Er moet niet teveel tekst opstaan, want overbodige informatie zorgt enkel voor verwarring, maar de informatie moet wel volledig zijn. De belangrijkste punten op het visitekaartje zijn je naam, functie, bedrijf, en de manieren waarop je bereikbaar bent (adres, e-mail, telefoon, sociale media). Al deze informatie moet duidelijk leesbaar zijn. Kies daarom een normaal lettertype en vermijd het gebruik van veel verschillende kleuren. Ook het formaat en de papiersoort vergt enig denkwerk. Het is belangrijk dat de kaartjes in een portemonnee passen en van dergelijke kwaliteit zijn dat ze voor langere tijd kunnen worden bewaard.
Creatief
De creativiteit van een visitekaartje onderscheidt jouw bedrijf van de concurrentie en kan als ijsbreker dienen in gesprekken. Creativiteit kun je allereerst tekstueel uiten. Verzin bijvoorbeeld een originele slogan die jouw bedrijf typeert of gebruik een inspirerende quote. Visueel zijn er bovendien nog veel meer mogelijkheden. Door te spelen met afbeeldingen, kleuren, materiaal en vorm wordt het visitekaartje de aandachtstrekker van jouw bedrijf. Een boodschap die pas zichtbaar wordt bij verhitting, een vouwbaar kaartje of een visitekaartje met functie. Creativiteit kent geen grenzen.
Consistent
Consistentie is een van de belangrijkste marketingstrategieën, omdat het je bedrijf herkenbaar en memorabel maakt. Het is daarom aan te raden dat de verschillende onderdelen van de huisstijl van jouw bedrijf ook terugkomen op het kaartje. Denk hierbij niet enkel aan het logo, maar ook aan de kleur en het lettertype. Bovendien moet de creatieve vormgeving van het kaartje passen bij het bedrijf. Een legopoppetje als visitekaartje mag dan geniaal zijn voor werknemers van LEGO, het is geen logische keuze als je een ander beroep uitoefent.
Klaar met het ontwerp van je visitekaartjes? Check dan nog een paar keer of de (adres)gegevens kloppen en er geen spelfouten in staan om te voorkomen dat jij straks een onjuist visitekaartje in je hand hebt.
Tags: Visitekaartje, Vrije tijd