Al meer dan vijf jaar bezig, 1725 voorstellingen en een recordaantal van meer dan 1.8 miljoen bezoekers. De cijfers liegen er niet om, dus werd het voor de redactie van BLVD hoog tijd om een bezoekje te brengen aan Soldaat van Oranje – De Musical. Ook wij waren diep onder de indruk van het ontroerende verhaal, het acteerwerk en het prachtige decor.
De man achter de musical, producent Fred Boot, is prettig verrast door het succes van de musical. “Het zijn surrealistische aantallen. Heel moeilijk te bevatten is het, ook voor ons. Het zijn zulke grote getallen dat je dat bijna niet beseft, en omdat je er gewoon altijd mee bezig bent realiseer je je ook helemaal niet dat het al vijf jaar lang zo is.”
Verlenging na verlenging
Een aantal maal deed het gerucht de ronde dat Soldaat van Oranje zou stoppen, maar er lijkt geen einde aan te komen. Dit is niet zomaar een marketingstrategie van de productie: “Soldaat van Oranje verrast ons gewoon elke keer, en elke keer denken we dit zal wel de laatste verlenging zijn. En dan op het moment dat we die nieuwe periode aankondigen, dan merken we dat er weer zoveel belangstellenden zijn, dat we vervolgens kunnen besluiten nog een keer drie maanden te verlengen.” De termijn van 3 maanden is volgens Boot uit voorzichtigheid, want het is niet zeker wanneer de belangstelling op is. “Voorlopig ziet het er goed uit. We verkopen nu tot en met juli van het volgende jaar en wie weet zit er nog meer in het vat.”
En waarom zouden ze ook stoppen, elke voorstelling is nog steeds uitverkocht. Boot vertelt hierover: “Het is heel bijzonder dat een voorstelling zo lang speelt, het elke avond en middag uitverkocht is en dat we nooit acties of kortingen of wat dan ook hebben gedaan om het vol te krijgen. We hebben daarin nooit iets raars hoeven doen.”
De kracht van Soldaat van Oranje – De Musical
Hoe komt het dat de musical zo’n groot succes is geworden? Boot stelt dat er meer dan vijf jaar nadrukkelijk aandacht is besteed aan de manier van promoten. “Je zoekt natuurlijk op alle mogelijke manieren de goede aandacht.” Het thema van de musical, de Tweede Wereldoorlog, maakt het volgens hem belangrijk dat je behoedzaam bent met promoten. “Wat wij doen is dat wij heel trouw blijven aan ons Oranje beeldmerk met de V, en die proberen we zo goed mogelijk bekend te maken en te houden ook.”
Echter, het daadwerkelijke succes zit volgens Boot in iets anders, namelijk de musical zelf. De belangrijkste promotie is dan ook de mond-tot-mond reclame, het publiek. “Waar wij de meeste aandacht aan besteden, buiten uiteraard alles wat we op pr marketing gebied doen, is zorgen dat de voorstelling op niveau blijft. Dat zijn we verplicht aan onszelf, maar ook aan ons publiek.” Boot vertelt dat het publiek veelal een half jaar van te voren kaartjes koopt en dat zij zich er op verheugen door positieve verhalen van anderen. Het is dan belangrijk om die mensen net zo’n mooie ervaring te geven, en dat is niet alleen op het gebied van de voorstelling maar ook bij de ontvangst in het theater.
Er is dan ook weinig veranderd aan de musical zelf. Boot stelt dat enkel de acteurs zijn gewijzigd. Er staan namelijk zo’n 30 mensen op het toneel, maar in totaal hebben meer dan 130 acteurs meegedaan. “Het enige dat verandert zijn de mensen die het spelen, en die nemen natuurlijk allemaal hun eigen kleur mee, maar er zijn geen grote dingen veranderd in de voorstellingen in al die jaren. De musical werkt zoals hij is bedacht.” Wat zijn favoriete gedeelte uit de musical is? Het nummer “wolken in de verte”. Dit liedje is niet alleen ijzersterk en mooi in beeld gebracht volgens Boot, maar ook extra speciaal voor hem omdat het als eerste is geschreven.
Succesformule?
Op de vraag of hij een succesformule in handen heeft antwoord Boot ontkennend. “Dat is hetzelfde als aan een bandje of aan een roman schrijver vragen van ga je nog een keer een hit maken. Dat is niet te voorspellen. Als je het wist, dan zou een romanschrijver die een bestseller heeft of een band die een nummer 1 hit notering heeft, het meteen daarna nog een keer doen.” Boot vindt het maar goed ook dat er geen formules voor zijn, omdat literatuur, muziek en theater draaien om het vertellen van verhalen, wat je vanuit je hart moet doen. Dit kan volgens hem dan weer een snaar bij het publiek raken. “De uitdaging en ambitie is er om nog een keer zoiets moois te maken en we hopen weer iets te creëren waarin we het publiek heel erg raken. Maar we hebben er geen formule voor ontwikkeld.”
Toch heeft Boot wel ontzettend veel geleerd van het maken van Soldaat van Oranje – De Musical. “Ik was al ondernemer op hele kleine schaal, maar nu op hele grote schaal. De sprong maken met deze musical was een echte leerschool. Het gebeurde natuurlijk zeker in het begin onder hoge druk, en ik heb nu geleerd om dat allemaal met een bepaalde rust te kunnen doen.” Die druk zat hem vooral in de verantwoordelijkheid. “Je neemt een heel groot risico met het geld van de investeerder, en hebt geen idee of het publiek naar de musical komt.”
Daarnaast moesten er veel keuzes worden genomen, betreffende de schrijver, regisseur, acteurs, en al deze keuzes hebben consequenties. Boot stelt dan ook dat je er echt in moet geloven. Bovendien moest de musical op een gegeven moment gewoon af zijn voor de eerste bezoekers op 10 oktober 2010. “Gelukkig hadden we een heel goed productieteam en hebben we dat met z’n allen voor elkaar gekregen, maar dat was wel een pressure kooker. Dus je doet en je leert in korte tijd dan heel erg veel.”
Hoe het allemaal begon
Het idee voor de musical Soldaat van Oranje bestond al in 1993, toen Boot nog bij Joop van der Ende theaterproducties werkte. Hij werkte toentertijd aan een Nederlandse voorstelling in New York die slechte recensies kreeg. “Ik vroeg me af wat wel zou werken uit Nederland hier in New York en toen dacht ik heel pattriotistisch Soldier of Orange – The Musical.” Boot liep jaren rond met het idee tot zijn broer, die in Amerika woont, Erik Hazelhoff ontmoette bij een lezing en zijn e-mailadres kreeg. “Toen kon ik met de echte soldaat, dus met Hazelhoff, gaan corresponderen en kreeg ik de mogelijkheid om de rechten op zijn boek te krijgen,en daar muziektheater van te maken.”
Natuurlijk waren er wel aanpassingen nodig om het boek te vertalen naar een musical. Het belangrijkste waren de karakters die Erik in het boek beschrijft. Boot stelt dat er veel karakters zijn geweest die in 5 jaar tijd een rol speelde in het leven van Hazelhoff, onder andere in het verzet, Londen, en zijn studentenperiode. “We hebben onszelf afgevraagd hoe we met die karakters het verhaal van Hazelhoff konden vertellen, terwijl het helder blijft voor het publiek. Er zijn dus een aantal karakters gecombineerd, en er zijn andere namen gegeven.”
En nu?
Er zijn nog geen concrete plannen om de voorstelling Soldaat van Oranje naar het buitenland te brengen. Wel wordt er momenteel onderzocht of er een mooie locatie voor de musical is in Londen. “We hopen dat dat ooit lukt natuurlijk, alleen wat ik altijd zeg: ik vind het belangrijker dat we de voorstelling hier in Nederland zo lang mogelijk heel goed houden, en als we een keer naar het buitenland kunnen is dat natuurlijk fantastisch, en ook zeker een uitdaging, maar de prioriteit ligt gewoon hier in Nederland.”
Info: www.soldaatvanoranje.nl
Tags: Fred Boot, musical, Soldaat van oranje, Vrije tijd