Met de komst van het digitale tijdperk, kwam er ook een nieuw soort misdaad: Cybercrime. Een bekende vorm hiervan is phishing, waarbij fraudeurs persoonlijke gegevens proberen te verkrijgen. Volgens Fraudehelpdesk is er nog steeds een toename in het aantal valse e-mails, grote kans dus dat jij er ook weleens mee bent geconfronteerd. Maar als zelfs de FBI gehackt wordt, wat kun jij dan doen om te voorkomen dat je het slachtoffer wordt van de internetcriminelen die steeds professioneler lijken te worden?
Tegenwoordig is het niet zo simpel meer om neppe e-mails te herkennen: e-mails zijn gemaakt in de huisstijl van merken en staan niet langer vol met spelfouten. Ter ere van Safer Internet Day, een dag die zich met name richt op een veiliger internet voor jongeren, willen wij jou een aantal tips meegeven om je te kunnen weren tegen fraudeurs die op jouw bank- of privégegevens uit zijn. Een aantal zaken waaraan je een valse e-mail kunt herkennen:
De zender
Kijk altijd eerst naar de naam van de zender, en het adres. Is dit een raar e-mailadres, of komt dit niet overeen met het bedrijf waar jij klant bent? Weg met die e-mail!
De ontvanger
Internetfraudeurs willen zoveel mogelijk slachtoffers maken, en zullen hun mailtjes dus ook naar zoveel mogelijk mensen sturen. Dit betekent dat het kan voorkomen dat er meerdere e-mailadressen bij ontvanger staan, en dat er adressen bij staan die enigszins lijken op jouw eigen e-mailadres.
De (algemene) aanhef
Bij een phishing e-mail is er doorgaans sprake van een algemene aanhef, zoals ‘geachte klant’ of ‘geachte heer, mevrouw’. Een bedrijf waar jij klant bent weet daarentegen wel wie jij bent, of dat je een man of vrouw bent. Maar pas op: als het bericht wel is gepersonaliseerd, betekent dit nog niet dat het betrouwbaar is.
De link
Allereerst: klik nooit zomaar op een link in een e-mail! Wat je wel kunt doen is met je cursor op de link gaan staan om te zien waar hij heengaat. Komt dit niet overeen met de normale link of naam van het bedrijf? Dan is er een grote kans dat het om een onveilige link gaat.
Vraag naar persoonlijke gegevens
Een bedrijf zal nooit naar jouw pincode, bankrekeningnummer, wachtwoord of andere vertrouwelijke gegevens vragen per e-mail, een fraudeur is hier juist op uit. Niet zomaar je persoonlijke gegevens verstrekken dus.
Dreigen
Fraudeurs willen nog weleens angst creëren door middel van een dreiging in de trant van “als u geen actie onderneemt, dan wordt uw account geblokkeerd”. Dit zorgt ervoor dat de ontvanger van de e-mail het gevoel krijgt dat actie ondernemen noodzakelijk is om vervelende gevolgen te voorkomen. In alle paniek is die link om jou zogenaamd te helpen snel aangeklikt.
Opdracht om snel te reageren
In veel phishingmails wordt een deadline gegeven voor het ondernemen van actie om te zorgen dat jij snel op het verzoek ingaat.
Vals mailtje gevonden? Veel banken hebben een speciaal meldpunt voor phishing waar je het mailtje naar toe kunt sturen.
Photo credit: Gruenewiese86 via Visualhunt.com / CC BY-ND