MENU

Mijn zomer als inval animatrice in Frankrijk

Haarlem

De ideale bestemming voor een dagtrip of een weekendje...

Koffer

oktober 12, 2017 reageren (0) Views: 1341 Travel Larissa Hendriks

Koffer horrorverhalen, zo voorkom je het of los je het op

Iedereen heeft het wel eens gehoord of zelf meegemaakt: een koffer-horror-happening. Denk aan het niet meer dichtkrijgen van de koffer na de vakantiedagen, een opengesprongen koffer in het ruim, een compleet beschadigde koffer of zelfs helemaal geen koffer meer te vinden op de band na een vlucht…

Uiteraard zijn wij er voor jullie met tips en handige weetjes. Wist je namelijk, dat als je bagage te laat, kapot of kwijt is, je meestal gewoon een vergoeding hiervoor kan krijgen? Dat kan bijvoorbeeld via je reisverzekering, of je stelt de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie aansprakelijk. Hieronder laten we je weten hoe je dit doet.

PIR-formulier, Pittig Irritante Reis

Met dit formulier kan je een klacht indienen. Wanneer je je bagage kwijt bent dan kan de luchtvaartmaatschappij hiermee gaan beginnen met zoeken. Wanneer je bagage beschadigd is dan kan je op dit formulier netjes aangeven waar de beschadigingen zich bevinden. Oh, PIR betekent dus echt: Property Irregularity Report. Doe dit zo snel mogelijk!

Check even je reisverzekering

Je kunt de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie aanspreken, maar het is soms makkelijker om via een reisverzekering een vergoeding te krijgen. Soms krijg je namelijk meer terug dan wanneer je alleen de luchtvaartmaatschappij aanpakt.

Geen reisverzekering

Dan blijft alleen de optie over om de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk te stellen wanneer je alleen een vliegticket geboekt hebt, of de reisorganisatie wanneer je een pakketreis geboekt hebt. De reisorganisator is verantwoordelijk voor het goed uitvoeren van jouw reis. Daar hoort ook het vervoer van bagage bij!

Tijdsdruk!

Bij beschadigde bagage moet je binnen zeven dagen na het binnenhalen van bagage, de luchtvaartmaatschappij schriftelijk (dus per brief, lekker ouderwets) aansprakelijk hebben gesteld. Bij vertraagde bagage moet je binnen 21 dagen na het binnenhalen van bagage bij de luchtvaartmaatschappij schriftelijk aansprakelijk hebben gesteld. Hoe doe je dit? Neem contact op met bijvoorbeeld de klantenservice.

Voorkomen is toch wel het beste

Voorkom je het liefst de horrorverhalen met koffers? Ga dan voor een sterke en betrouwbare koffer zoals eentje uit de Victorinox Lexicon Hardside collectie. Deze stijlvolle koffers zijn gemaakt uit het sterke polycarbonaat. De binnenkant wordt door tweeën gedeeld door een apart vak afgesloten met een rits. Op deze manier is bijvoorbeeld schone was van vieze was te scheiden, kleding van ander bagage. Door middel van het TSA-cijferslot is de inhoud altijd veilig opgeborgen en kan de koffer met een gerust hart worden afgegeven op het vliegveld en dus ook minder stress wanneer deze wél kwijt is.

Tags: , ,