MENU

thessaloniki

augustus 26, 2018 reageren (0) Views: 2999 Travel, Vlogs Redactie BLVD

Thessaloniki & Vergina: Parels in Griekenland

Kim de Jager ging met mij (Larissa Hendriks) het avontuur aan door Thessaloniki en Vergina te reizen. Voor BLVD heeft zij hier een prachtige column over geschreven waarin al onze ervaringen en gevoelens hierbij goed naar voren komen. Onder haar stuk is nog een korte sfeervideo te vinden van de fijne reis die wij samen gehad hebben.

Ok, er is nu eenmaal een duidelijk verschil tussen Larissa en ik. Spontaan en knap tegen bitter en onbezonnen. Nee grapje, we zijn allebei leuke meiden, maar wel met twee uitersten karakters. Met de trip naar Thessaloniki werd onze vriendschap op de proef gesteld. De struggles tijdens reizen liggen altijd op de loer. Maar dit was de kans om onszelf naar elkaar te bewijzen. Afscheid nemend van het 100% zonnige Nederland stappen we in het vliegtuig naar Griekenland. ‘Enjoy your stay’ krijgen we nageroepen van de dames in het groen met witte pakje van Transavia. Dat gaat lukken bedenk ik mezelf.

Mochten wij nou als eerst ons prachtig witte huurautootje ophalen. De Bluetooth natuurlijk als eerst geïnstalleerd voor als we mogelijk niks tegen elkaar hadden te zeggen. Kunnen we in ieder geval de bass wat omhoog draaien met onze eigen liedjes.

Eten, wijn en cocktails

Eenmaal aangekomen mochten wij een prachtige witte huurauto ophalen. De Bluetooth werd natuurlijk direct geïnstalleerd. Als snel genoeg bleek dat we in dezelfde travelvibe zaten. “Relax, go with the flow, waar is het eten, waar is de wijn, (maar vooral) waar zijn de cocktails?” Alsof ze onze gebeden hadden gehoord komen we aan in het MET Hotel.

Een diner voor twee op de roofgarden. Met de hakjes aan en lippenstift op flaneren wij naar onze gereserveerde tafel. Met me pink omhoog nip ik mijn Yoghurt Cake Cocktail naar binnen. Zo eentje waar je U tegen zegt en erg gevaarlijk is. Het eten was intens lekker. En uiteraard sluiten we af met de vierde, of vijfde cocktail. Proost, op de eerste, onverwacht geweldige avond.

En toen werden wij verliefd

Een typische vakantieochtend. Goedemorgen zeggen de Griekse zonnestralen in mijn gezicht. Ik maak me klaar voor een dag hardcore geschiedenis snuiven met een Grieks godinnetje aan mijn zij. Larisa, toevallig een van de Griekse godinnen uit de mythes. Meant to be, al zeg ik het zelf.

Constantinos Sfikas, onze gastheer door de stad, verwelkomde ons als een van zijn eigen dochters en liet ons als een ware local voelen. De grote klassieke geschiedenis stukken van de stad maar ook de kleine pietepeuterige juweeltjes waar je anders nooit achter was gekomen. Vervolgd door een verrukkelijke Griekse lunch. Vooral aan te raden zijn de zuchinniballs, niet normaal lekker. Wij bedanken Constantinos, dat hij ons heeft mogen besmetten met zijn liefde voor Thessaloniki. Wij zijn ook verliefd.

Van koers veranderen

Wij veranderden van bestemming, we verlaten Thessaloniki en vervolgen onze weg naar Vergina. Maar eerst een tussenstop bij het Techniti Rimi Lake, al moesten we hier voor omrijden. Alles ging zoals we het hadden bedacht. Met uitzondering op een bijna lege tank en het volgende tankstation op 32 km afstand. Meteen de Peugeot even ingeburgerd met onze zweetbilletjes. We lunchen met een view, rijden door de bergen, kan het nog beter?

Dimitris was onze gastheer van het tweede hotel, Het Spa Hotel Esperides. Dit was de eerste man waarvan ik dacht, jij bent een echte Griek. Dat bleek ook uit zijn kookkunsten. We hebben geschransd van alle huisgemaakte gerechten en vonden het onbeleefd om wat op de borden te laten liggen. Voldaan en volgegeten gaan we naar bed. Wat mag de vakantie ons nog meer brengen…

Kippenvel in Vergina

De volgende morgen begeven we ons bij het graf van Philip de tweede en Alexander de vierde. Hier mochten we helaas geen foto’s maken. De stilte in de graftombes opent je ogen, je weet niet waar je moet kijken om de geschiedenis in al haar glorie te bewonderen. Emotioneel werd ik ervan, maar dat liet ik niet merken. Ik veeg over mijn bezwete hoofd, gebombardeerd met informatie. De volgende activiteit staat al voor ons klaar.

We gaan gezellig wijn proeven van de wijngaard Kir-Yianni. Het was stil, prachtig, heerlijk, uniek en ontspannend. We hebben gelachen, geen slokje verspild en we hebben elkaar in de ogen gekeken en gedacht: zie je wel, wij kunnen dit gewoon samen. Dit zijn de momenten die we moeten koesteren, voor altijd. De wijnen waren heerlijk en daarom namen we hier ook een paar flessen van mee naar huis.

Nog een laatste dag onze rust vinden

Op onze laatste dag willen we nog even genieten van strand, zee, Italiaans ijs en cocktails. Daarvoor moesten we in Peraia zijn. In de namiddag werden we gedropt bij de watertaxi zoals zij dat daar noemen. Een boottocht naar een nog onbekende bestemming. Het zal wel, ik ben helemaal in mijn element met zon en wind tegelijk, luisterend naar het geklots van de golven en nog wat gebrabbel in me linkeroor. We komen aan in Peraia. We zien zand, we zien ligbedjes, we zien zee. Ons kleine paradijsje.

Bij The Golden Star Hotel bewonderden we onze mooie kamer en vlogen snel naar de ligbedjes op het strand. Een klein paradijsje waar je het ultieme vakantiegevoel kan vinden. Nog een ambachtelijk Italiaans ijsje gescoord en de vakantie was compleet.

We hebben ons eerste stukje geschiedenis samen geschreven in Thessaloniki. De stad doet meer dan je alleen vakantie laten vieren. Je geeft de stad liefde, en je krijgt de liefde van haar terug.

Larissa, mijn Griekse godinnetje. Wil jij voor altijd mijn vriendinnetje blijven. Geschiedenis en toekomst, dat zijn we.