We kennen allemaal Lady en de Vagebond, maar ken je ook al Vagabond? Dit Zweedse schoenenmerk wil je niet missen in je schoenen collectie. Voor dit herfst-/winterseizoen introduceren zij twee nieuwe thema’s: The Visionaries en Atelier. Wij vertellen je er in dit artikel alles over.
Vagabond is opgericht in 1973 in Zweden en inmiddels zie je het merk voorbij komen in meer dan 40 verschillende landen. De schoenen zijn geïnspireerd door de dragers en loopt voor in stijl. Oorspronkelijk was het een herenmerk, maar nu hebben zij een goed gevulde uniseks collectie.
The Visionaries
Hier wordt er gekeken naar de toekomst. De ‘modern vagabonds’ staan centraal en zij doen het net even anders dan anderen. De vrouwencollectie is hierbij geïnspireerd door de jaren tachtig en ‘power dressing’. Daarbij kan je denken aan rechte neuzen, sculpturale hakken en lange silhouetten. De mannencollectie is weer meer geïnspireerd door de jaren negentig. Door middel van een mix van streetwear en tailoring en invloeren van de workwear bieden de schoenen alternatieven voor de standaar formele schoenen die we al kennen.
Komende maanden zullen we qua kleur veel rood terug zien in de collectie. Daarnaast wordt er deze keer meer bruin gebruikt dan zwart. Overige kleuren zijn groen, kastanjebruin, lila en beige.
Om nog even terug te komen op de ‘modern vagabonds’, waar kan je bij deze term dan aan denken? Vagabond heeft hier zelf drie creatieven voor gekozen als gezicht van de campagne: Kindness (DJ en producer), Ilana Kozlov (influencer, model en kunstenares) en Nhu Duong (designer, zij doet nooit concessies in haar ontwerpen, ze maakt graag gebruik van nieuwe technieken en weet mode en kunst perfect met elkaar te verbinden).
‘Modern vagabonds’: Zij die hun eigen pad bewandelen en de grenzen opzoeken.
Atelier
Hier wordt er gekeken naar het verleden. Iets wat we ook nog steeds prachtig vinden, oude archieven dienen hier als inspiratiebron. Voor de Atelier mannencollectie werd samengewerkt met de Zweedse ontwerper Christopher Bastin die eerder voor Gant werkte. In het verleden was Vagabond dus een herenmerk. Met deze collectie gericht op het verleden wil Vagabond het graag vieren dat zij vanaf begin jaren negentig ook prachtige ontwerpen maken voor vrouwen.
De collectie Atelier bestaat uit 21 stuks die een vertaling zijn van iconische Vagabond ontwerpen, waaronder laarzen, schoenen en accessoires, en werd gelanceerd tijdens Stockholm Fashion Week samen met DJ Kindness die ook model staat voor de campagne van Atelier.
De collectie is vanaf 26 september verkrijgbaar in geselecteerde Vagabond winkels, boetieks en online op vagabond.com.
Tags: collectie, fashion, herfst, Schoenen, Stockholm Fashion Week, Vagabond, winter