MENU

Anamnesia : a loss of forgetfulness

Tulpenrallye 2014 – The Journey So Far

mei 2, 2014 reageren (0) Views: 1096 Life redactie blvd

Tulpenrallye 2014 – De Historie

De historie
Nederlands meest bekende rallyrijder, Maus (Gatso) Gatsonides, spreekt in het jaar 1949 onder het genot van een goed glas wijn en aan het meer van Annecey uit dat er in de Lage Landen geen bergen zijn om ralley te rijden. De Franse Simca Rijder Marc Angelvin bracht daar tegenin dat Nederland uitermate geschikt was om overal vanuit naar toe te rijden. Hij stelde dan ook voor om vanuit Nederland een rally te organiseren. Zo gezegd, zo gedaan moeten de mannen gedacht hebben want enkele maanden later werd de eerste Tulpenrallye georganiseerd. Immers, Nederlands grootste exportproduct ‘de tulp’ had al wel internationale aanzien en aangezien de rally in Frankrijk georganiseerd zou worden was ‘de e’ een logische toevoeging achter rally. 

De eerste editie van de Rallye des Tulipes werd direct een succes en een rijke traditie was geboren. Gatsonides was bij de organisatie betrokken, maar het grote werk werd voornamelijk door Lex van Strien, Jos van Calsteren, Jaques Lioni en “Mr. Tulpenrallye” Piet Nortier gedaan. 

“Een begrip in de rallywereld”
De rally heeft in de afgelopen jaren een heuse transformatie doorlopen: als racepartij en vele jaren als een internationaal snelheidsrally op klassementsproeven. In 1992 werd het concept veranderd in een sfeervolle historische wedstrijd waarbij personenauto’s, die voor 1 januari 1972 gebouwd zijn, ook mogen deelnemen. De eerste editie van de Tulpenrallye in 1949 finishte in Noordwijk bij Grand Hotel ‘Huis ter Duin’. De grote galafeesten die eveneens bij de hierop volgende edities werden gehouden zijn nog steeds een begrip in de internationale rallywereld. Alle edities die vanaf 1994 tot 2012 zijn georganiseerd, zijn in Noordwijk gefinisht. Zo ook in de nieuwste editie. Alle deelnemers zullen één voor één met tulpen welkom geheten worden op het finishpodium en uiteraard volgt, geheel volgens traditie, de haring en corenwyn.

Autovandaag
Autovandaag neemt deel aan de nieuwste editie van Nederlands oudste, grootste en bekendste evenement voor klassieke auto’s. Met equipe nummer 182 gaan zij het competitievee avontuur aan met een Porsche 911E uit 1969; hij wordt klaargestoomd met een 2.7 liter configuratie die nog zal worden afgesteld bij Bas Autoservice.

Bij hen komen ze ook precies te weten hoeveel vermogen de auto heeft. Omdat snelheid niet de enige belangrijke factor zal zijn in de Tulpenrallye, is onze 911E ook uitgerust met Brantz rallymeters. Autovandaag is er (bijna) klaar voor! Omdat een goede voorbereiding het halve werk is gaan we ook op cursus bij Bolletjepijl.nl.

Tags: