Het Metropolitan Museum in New York staat bekend om haar grote kunstcollectie, maar in de zomer gaat de aandacht naar het dak van dit gebouw. Niet alleen is het uitzicht over de stad geweldig, ook de tijdelijke kunstinstallaties zijn de moeite waard. Dit jaar krijg het dak een donker tintje met Cornelia Parker’s “Transitional Object (PsychoBarn)”
De kunstinstallatie, genaamd, ‘The Roof Garden Commission: Cornelia Parker, Transitional Object (PsychoBarn)’ is een replica van Norman Bates’ huis in de horrorfilm Psycho uit 1960. Het huis is ontworpen door de Britse artiest Cornelia Parker en bestaat geheel uit het materiaal van een New Yorkse boerderij uit 1920. Net als het huis in Hitchcock’s film, is PsychoBarn niet meer dan een façade die wordt ondersteund door steigers. Parker over haar kunstobject (in The Wall Street Journal):
“The red barn is about benign and [homey] things. And then you get the ‘Psycho’ house, which is about the opposite.I like the idea that there’s this cognitive dissonance where it oscillates between the two—good and evil, or front and back.”
De titel van het kunstwerk verwijst naar de psychoanalytische theorie over ‘transitional objects’. Deze items, in de vorm van bijvoorbeeld een teddybeer of laken, worden door kinderen gebruikt om de ruimte tussen henzelf en de buitenwereld te bepalen. Met dit object wordt de baby gesteund in de overgang van één zijn met de moeder, naar een eigen identiteit ontwikkelen. En dat past dus weer mooi bij Psycho, waarin Norman Bates een gespleten persoonlijkheid heeft, en de tweede persoonlijkheid zijn moeder is.
Kijk hier voor meer informatie over dit duistere project.
Tags: Film, Hitchcock, Metropolitan\