Ben jij vorige week ook in volle vaart langs de vleesafdeling gelopen? En heb je bijvoorbeeld je maaltjes gemaakt met vega-gehakt of tempeh? Goed bezig! Samen met jou en 32.000 andere deelnemers, vond afgelopen week, van 5 tot en met 11 maart, de eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees plaats. En met groot succes!
Het concept bereikte verschillende grote media zoals het NOS-journaal en de dagbladen en was hot topic bij verschillende radio- en tv-programma’s. Hashtags als #weekzondervlees werden de online ruimte ingeschoten en werden trending op Instagram, Twitter en Facebook.
En de resultaten?
Het concept, opgezet door Isabel Boerdam, was het gesprek van deze week in Nederland. Isabel is overweldigd door de populariteit: “Dit is een veelbelovende start, vanaf hier kunnen we alleen maar verder groeien. We kunnen de wereld niet in één dag veranderen, maar ik geloof dat we echt een wezenlijk verschil hebben gemaakt deze week.”
De campagne bleek groot succes. Niet alleen bereikcijfers tonen dit, maar ook de deelnemende vleesvervangerproducenten zagen een stijging in de verkoopcijfers. Gert Jan Gombert, commercieel manager van Vivera, spreekt over 500.000 verpakkingen meer dan tijdens een normale week. Naast Vivera maakte ook een hele lijst aan deelnemers de Nationale Week Zonder Vlees mogelijk. Denk aan: Albert Heijn, Aldi, Quorn, Unox, Oil & Vinegar, Maggi, Lassie, Smaakt, Bolletje en DEEN. En dit is slechts een handjevol uit de lijst deelnemende winkels en merken.
Ook restaurants haakten in op het event en promoten massaal de vegetarische levensstijl. Maar liefst 276 horecaondernemers door heel Nederland doen mee, waaronder de filialen van Bagels & Beans en komt de FEBO met hun nieuwe vegetarische concept VEBO. Lees hier ons review over het veganistische restaurant Mr & Mrs Watson.
Wat heeft deze Nationale Week Zonder Vlees teweeggebracht? Bij een bezoekje aan de site kan je niet om de feiten heen. “Wanneer je als volwassene één week geen vlees eet, bespaar je: 7 maanden douchewater, 114 kilometer auto rijden, 1 blije kip en 7 maanden werk voor een boom.” Wat zouden we snel een mooie wereld creëren..
Daarnaast pleit het initiatief niet voor een volledig veganistisch dieet, maar juist voor een flexitarisch dieet. Dit houdt in dat vlees en vis afgewisseld worden met vegetarische gerechten om zo vaker een dagje vlees te skippen. Het is een relatief kleine moeite met een positieve impact op mens, dier en milieu.
Wat wil Isabel?
Initiatiefnemer Isabel Boerdam deelt sinds 2013 haar inspiratie over een vegetarisch eetpatroon op haar foodblog De Hippe Vegetariër en in haar gelijknamige boek. Vorig jaar besloot ze dat het tijd werd voor meer, Nederland moest in beweging komen en bewustzijn moest worden aangewakkerd. Na groot succes in deze eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees, is er besloten om er een jaarlijks terugkerende campagne van te maken. Isabel hoopt dat in 2019, naast gemeente Amsterdam, vele andere gemeenten zich aansluiten bij het initiatief. Ze zoekt het bij nationale- en lokale overheden en wil ook de rijksoverheid bereiken. “Het zou bijvoorbeeld mooi zijn als onze ministers het goede voorbeeld geven en kiezen voor een week zonder vlees. Ik heb nog grote ambities, deze eerste Nationale Week Zonder Vlees smaakt naar meer!”
Weg met stoffige imago
Anno 2018 wordt het imago over vegetarisch eten steeds minder stoffig. Veel mensen denken nog aan saaie, smaakloze gerechten waar zij hun stukje vlees missen, maar dit is echter niet het geval. Isabel is ervan overtuigd dat het proberen en proeven leidt tot geloven. “Vegetarisch eten is juist verrassend, smaakvol en helemaal niet moeilijk! Iedereen die meedoet met de Nationale Week Zonder Vlees zal na deze zeven dagen makkelijker zijn weg vinden in de vegetarische en plantaardige keuken.”
Dus op naar de volgende editie van de Nationale Week Zonder Vlees in 2019 en eet nu ook al een paar dagen in de week vleesvrij.
Tags: Flexitarisch, Nationale Week Zonder Vlees, Vegetarisch