Een stroomstoring in en rondom Amsterdam in de nacht van 28 op 29 april zorgde voor veel vertragingen op Schiphol. Vandaag hebben nog veel vluchten hier last van en zijn veel inkomende en uitgaande reizen flink vertraagd. Wat doe je op zo’n moment? En wat doe je als jouw vlucht helemaal niet meer vertrekt en je je vakantie aan je voorbij ziet gaan? Hebben deze reizigers op Schiphol recht op compensatie?
In de meeste gevallen hebben deze gedupeerde reizigers helaas geen recht op compensatie. Maar toch is er hoop voor deze duizenden reizigers!
Claim overload
Wanneer je vlucht vertraagd is, kan je een claim indienen bij vlucht-vertraagd.nl. Hier stromen de claims met grote getalen binnen. Flink vertraagde of zelfs geannuleerde vluchten waren hier de dader van. “Er komen al honderden claims binnen. Ervaring leert dat er morgen en de komende week waarschijnlijk nog honderden extra claims binnen zullen komen,” zegt Kevin Lamers, woordvoerder van vlucht-vertraagd.nl.
Het jammerlijke is dat ze bij Vlucht-Vertraagd voor de eerste stroom claims niet veel kunnen doen. Dit komt omdat in veel van deze gevallen de luchtmaatschappijen niet verantwoordelijk waren, maar de luchthaven zelf. De luchthaven kan zich vervolgens beroepen op overmacht. Compensaties kunnen in dit geval dus niet geclaimd worden.
“Waar de luchtvaartmaatschappij in geval van annulering wel voor moet zorgen is een alternatieve vlucht om alsnog op de eindbestemming terecht te komen en eventuele accommodatie als dit nodig is. Bij vertraging hoort naar de duur van de vertraging passende verzorging in de vorm van eten en drinken aangeboden te worden,” vertelt Kevin Lamers. Let wel op! Het ligt er dus aan hoe lang de vertraging duurt. Vanaf drie uur vertraging wordt compensatie pas mogelijk.
Toch hoop op compensatie
Hoewel luchtvaartmaatschappijen zich kunnen beroepen op overmacht bij annuleringen door de stroomstoringen, is er nog wel hoop voor vluchten die vandaag en later geannuleerd worden of vertragingen hebben opgelopen.
Wat opviel is dat luchtvaartmaatschappijen massaal de hele dag vluchten annuleerden terwijl dit niet per se nodig was. Vooral easyJet en KLM annuleerde veel vluchten. Van deze annuleringen was de stroomstoring niet eens de oorzaak, sommige vluchten konden gewoon vertrekken, stelt Kevin Lamers. “Dan hebben reizigers wél recht op compensatie. Onze experts kunnen dit achterhalen per case en kijken of we toch compensatie kunnen claimen voor deze gedupeerde reizigers. We raden reizigers dan ook aan om hun gegevens in te vullen in de slimme claim calculator die alvast vrijblijvend advies kan geven op basis van vluchtnummer, tijd en bestemming. Wellicht kunnen we deze reizigers helpen om toch compensatie te claimen van tussen de 250 en 600 euro.” Dat moet de wond wel een beetje dichten..
Maar mijn vakantie dan?
We snappen dat je gelijk bij de pakken neer wilt zitten. Een vertraging of een annulering van je reis is niet leuk. Je hebt je er al weken op verheugd. Gelukkig hebben reizigers vanaf vandaag een veel grotere kans op compensatie én op een vertrek naar de vakantiebestemming. The best of two worlds!
Ga vooral op tijd naar Schiphol (check ook online in!), bekijk of er misschien schade is voor je reis en zit deze eventuele schade dan uit. Je kunt er op dit moment niks meer aan doen. Omkeren naar huis wil je ook niet en ‘gelukkig’ zijn er talloze mensen die in jouw zelfde situatie zitten. Het is wat het is! Heb een beetje geduld, lees wat travel-artikelen op BLVD, en eindig dan uiteindelijk op jouw vakantiebestemming die je alles weer doet vergeten.
Tags: compensatie, schiphol, vertraging