Nou ja, ‘bouwen’: De auto is gebaseerd op een basis die kant en klaar geleverd wordt. In die basis zit alle techniek al gebruiksklaar ingebouwd. Eigenlijk dus een complete auto zonder carrosserie. De carrosserie is het gedeelte dat je zelf moet doen, want die bestaat uit 57 verschillende kunststofdelen die op het frame moeten worden gemonteerd. Aan de techniek hoeft dus niets worden gebouwd.
Meer dan één auto Het leuke daarvan is dat je met je kroost samen aan je auto kunt werken en dat er weinig fout kan gaan, want alle delen passen perfect. Ook is er weinig tot geen technische kennis nodig. Maar wat misschien nog wel leuker is (maar dat hangt er ook vanaf hoe leuk je kids zijn, natuurlijk) is dat de panelen te vervangen zijn door panelen van een andere kleur. Hierdoor ‘bouw’ je dus zo een andere auto als je op de huidige kleurstelling bent uitgekeken. Ook kan je ja fantasie de vrije loop laten en verschillende panelen met verschillende kleuren kunt combineren en zo jouw sportieve cabriolet heel makkelijk kunt personaliseren of customizen.
Maar dat was voor Toyota nog niet genoeg, want behalve verschillende kleuren zijn er ook carrosseriedelen leverbaar met andere vormen. Hierdoor kun je de Camatte57s ombouwen van een moderne roadster naar een klassiek ogende open tourer. Voor het ombouwen moeten alle panelen worden gewisseld en daar ben je ongeveer twee uur mee bezig.
Alles voor de kids Met de Camatte75s richt Toyota zich echt op het betrekken van de kids bij de auto. Niet alleen door samen eraan te kunnen bouwen, maar ook omdat de Camatte57s eenvoudig tot lesauto is om te bouwen. Hiervoor moeten het gas- en rempedaal worden verplaatst, evenals de stoelen, zodat zoon- of dochterlief in de auto kan rijden terwijl pa of ma assisteert bij het sturen en remmen.
De Camatte57s is nu nog een conceptcar. Dat wil zeggen dat er nog geen concrete plannen zijn om het bouwpakket in productie te nemen. De eerdere Camatte, die in 2012 werd gepresenteerd, werd heel enthousiast ontvangen, dus wie weet wat de toekomst brengt. De Camatte 57s wordt op de Tokyo Toy Show, die nu aan de gang is, gepresenteerd.
Okee, het is geen vervanging voor het bouwen van een ouderwetse kitcar, waar soms honderden uren in gaan zitten voordat hij op eigen kracht over het asfalt zoeft en waarbij je tijdens het bouwen samen door diepe dalen gaat en hoge pieken beleeft en waarbij een onverwoestbare ouder-kind band gecreëerd wordt. Aan de andere kant: Wie heeft er tegenwoordig überhaupt nog zo veel tijd voor zijn kroost? Maar het blijft een hele leuke en ludieke stap in de goede richting van Toyota.
Tags: 57s, beurs, bonding, bouwpakket, cabriolet, Camatte, Camatte57s, concept, conceptcar, elektrisch, kroost, quality time, speelgoed, Tokyo, toy, Toyota, vader, zoon